Akupunktur - Nybesök

Akupunktur

Under ett nybesök tar vi reda på vad som orsakar din smärta med hjälp av din symptombeskrivning, ortopediska manuella tester och undersökning av ditt bäcken och muskulatur, dina ryggleder och nerver beroende på var du upplever att du har ont.

Vi tar sedan fram en behandlingsplan som är baserad på dina individuella behov och förutsättningar. I mån av tid ger vi även en manuell behandling. Vid intensiv smärta eller om du lider av flera olika besvär rekommenderar vi att du bokar Nybesök 70 min eller 90 min så att det blir mer tid till behandling. Inför ditt första besök ber vi dig vänligen fylla i och skicka tillbaka de 2 hälsoblanketterna så blir det mer tid över för behandlingen.

Akupunkturbehandlingarna är manuella och inleds med massage, akupressur och kombineras med värmedynor och töjning i avkopplande miljö.

Akupunkturen ökar blodcirkulationen vilket aktiverar en loka läkningsprocess. De otroligt tunna akupunkturnålarna placeras i specifikt utvalda punkter, som valts ut utifrån dina besvär, och framkallar en speciell känsla som kallas ”de qi” på kinesiska. Det är en diffus speciell känsla som beskrivs som utstrålande, domnande, djup muskelspänning, ett avdomnande pirrande men varar bara en kort stund. En bit in under behandlingen framkallas de qi på nytt.

Förutom den lokala läkningen påverkas vårt nervsystem och endorfiner, våra ”må-bra hormoner” frisätts vilket sammantaget leder till markant muskelavspänning och ökat välbefinnande. Mer information hittar du under verkningsmekanismer. Majoriteten upplever en behaglig trötthetskänsla, ökat välbefinnande och iblan eufori efteråt medans en minoritet inte får några biverkningar alls. Markant minskad muskelspänning sker redan efter en behandling, dock krävs regelbundna behandlingar för att uppnå full effekt.

Det är viktigt att dricka mycket vatten och vila efteråt.

Vid kommande återbesök, kan behandlingen intensifieras med hjälp av elektroakupunktur för att påskynda läkningen och öka smärtlindringen vid t.ex. Ischias. Electroakupunkturen innebär att en mycket svag ström frisätts via ett antal nålpar, strömstyrkan ökar sakta tills du upplever en behaglig stimulering. Vi erbjuder även personlig träning samt råd och tips utifrån dina behov och förutsättningar.

Vi rekommenderar 2-3 behandlingar första veckan följd av 1 behandling/vecka, totalt 10-12 ggr. Behandlingsplanen ser dock olika ut beroende besvären. Effekten är individuell, en del får mycket god effekt redan efter 1-3 ggr medans andra 4-6 ggr. Så länge tillståndet blir bättre bör behandlingen fortsätta men om förbättring uteblir bör behandlingen avbrytas.

I menyn till höger finns information och olika tillstånd vi behandlar, för de som försöker bli gravida, för dem som är gravida, för mammor och idrottsskadade.

Ibland används begreppet västerlänsk akupunktur som omfattar den del av den traditionella kinesiska akupunkturen (TCM) som forskningen lyckats dokumentera. Hos oss utförs endast västerländsk akupunktur.

Varmt välkomna till vår stämningsfulla mottagning en fristad för både kropp och själ!