Delade Magmuskler - Diastasis recti

Delade magmuskler

Delad magmuskulatur så kallad - diastasi recti - är inte så lätt att få bukt med på egen hand. Oavsett hur många tusentals vanliga situps du lyckas utföra eller hur långt du springer kvarstår det otäcka ”hålet” som man kan känna med sina fingrar och buken ser gravid ut.


Magmuskler, bukvägg och bäckenbottenmuskulaturen har varit kraftigt uttänjda under graviditeten och är i desperat behov av att återfå sin spänst. Och nej, det är aldrig för sent att börja oavsett antalet graviditeter och antal år sedan sista förlossningen.

Att "få ihop" magmusklerna igen och stärka bäckenbotten förebygger dessutom inkontinens, tarmbesvär, rygg- och bäckensmärta. Om du planerar att bli gravid igen är det extra viktigt att du kommer i form innan.

Fysionu erbjuder specialanpassad träning som ger fantastiskt resultat. Träning som får dina magmuskler att gå ihop igen. Inom kort kan du komma igång igen och börja träna "på riktigt", tex med löpning, tennis, ridning eller vad du nu brukade ägna dig åt före graviditeten samtidigt som du parallellt fortsätter stärka magmuskulaturen och bäckenbotten.

Träningen är upplagd veckovis utifrån 4 olika nivåer där varje nivå består av 3 träningspass som anpassas efter dina individuella förutsättningar och mål. Allt börjar med en grundlig bedömning av ditt tillstånd så du hamnar på rätt nivå och maximerar effekten av träningen.

Eftersom träningen läggs upp med hänsyn till kvarstående känslighet kring bäckenlederna och ryggen tiden efter en förlossning, förebygger den dessutom eventuella idrottsskador.

För mammor med kvarstående bäckenledsmärta, eller smärta som kom först tiden efter förlossningen är detta ett unikt tillfälle att slå två flugor i en smäll! Träningen hållningskorrigerar, stabiliserar och stärker hela kroppen.

Välkommen att boka ett nybesök 70-min för en första genomgång med personlig träning! Se även våra rabaterade Paketerbjudanden.

Observera att om du hunnit bli gravid igen ska du inte boka denna träningsform, då ska du istället boka FysioMama Personlig Träning, en träning specialutformad för gravida.

Hur vet jag om mina magmuskler gått ihop? Ligg på rygg, böj båda knäna, placera raka fingrar där revbenen slutar, lyft huvud och axlar från golvet, känn med fingrarna längst en rak linje hela vägen ner mot naveln och vidare ner till blygdbenet - känner du ett ”hål” på vägen? Får dina fingrar plats? Notera hur många fingrar du får plats med.

Välkommen!